تازهتربن چامک ِ علیرضا پنجهای
اینهمه کوچه
که از من
به من از من
دور است
۲۶ تیر۱۴۰۰
#علی_رضا_پنجه_ای
#چامک
https://instagram.com/stories/ar_panjeei/2619366670441326831?utm_medium=share_sheet
اینهمه کوچه
که از من
به من از من
دور است
۲۶ تیر۱۴۰۰
#علی_رضا_پنجه_ای
#چامک
https://instagram.com/stories/ar_panjeei/2619366670441326831?utm_medium=share_sheet
گویه: بمان و باز چاه بهافکن کنار راه ،شعر مگر جزاین مردمآزاریست ما را ۱۷تیر۱۴۰۰
#علی_رضا_پنجه_ای
علیرضا پنجهای
خطابهای به دوستانی که میگردند برای نیماهای تاریخ آلترناتیو بسازند
علیرضا پنجهای: برخی نگردند دنبال دیگری، چرا که با چار تا کار، آدم نیما نمیشود؛ نیما محصول یک رویکرد فرهنگ نوآورانهی پسا روی غلتک مدرنیزاسیون افتادن ایران بود، او در حوزهی شعر پارسی این ضرورت را دریافت و همگام با روند مدرنیزاسیون جهانی موتیو دگردیسی درونی شده و ملی شدهای را فراهم آورد. البته نوآوری در هر دوره از تمدن بشری و همازاین رو شعر از بدیهیات سیر تطور تاریخی بشری بوده است، نیما فقط فرم پیشنهاد نداد فرهنگ هزار سالهی شعر پارسیرا آنچنان به پیش راند که اثر نوآوریش کمتر از روند طبیعی نوآورانهاش بر شعر قدمایی تاثیر نگذاشت؛ هنوزا هنوز هم رباعیسازان و ترانهنویسان و غزل پستمدرن و پیشا فلان و پسا بهمان متاثر از انقلاب او و دنبالهروان او هستند. ما از رهبری مانند کوچکجنگلی میگوییم که رهبری بشکوه بود و توانست نخستین جمهوری شورایی ایران را پیافکند و کابینه تشکیل دهد و تشکیلات دولتی فراهم آورد، برخی از دوستان میگردند در دهشان یک شکارچی که جای بز کوهی زد کدخدا را ناکار کرد را بهعنوان پیشگام قیام میرزا کوچک معرفی میکنند! چون بین نعمتیها و حیدریها جنگ شد از پس شلیک اشتباه شکارچی و الخ.... هر گردیای گردو نیست جانا!
۱۲ تیر ۱۴۰۰، رشت
علیرضا پنجهای
ما بیشتر ز بیش اما کمی کمایم
چون شاد از غمایم زیرا نمیغمایم
۱۱تیر۱۴۰۰ #چامک
پاسخ گذرا به یک پرسش
میتونی توی یک خط شعر دیداری شنیداری رو برای من معرفی کنی؟
هر آن متن شعری را که برای اظهار وجود معطوف به وجه دیداری شود شعر دیداری نامند. حتا بیت حافظ: چشمم از آينه داران خط و خالش گشت لبم از بوسه ربايان بر و دوشش باد چرا که با چشمم مصراع اول دیدار را با دریچه گشودن به تو هدیه میکند تا در مصراع دوم مدام لبت باز و بسته شود و شکل کامیابی و بوسیدن گیرد. یا پلورالیسم و چند صدایی در فرم شعر مربع یا وسطچین یا چرخانهچرخ که پیشنهادی من بوده.. یا وجه دیداری در اثر اخیر #مستند_شعر (چامه_نما) من که پرندهفروشی را نشان می.دهد یا آرایههای شکلی در شعرتوگرافها مثلن مظاهر التذاذ مانند تضاد یا مراعات نظیرها، جناس ، ایهام و .... در شکلهای آمده بهجانشینی سنت صنایع شعری همچون: مراعات نظیر که معطوف به کلمه و شنیدار است. شعری که برای چالش و دریافت چیستیاش به وجوه دیداری نیازمند باشد. وجه دیداری، در واقع پررنگی مرز شعریست که اساسش بیشتر بر شنود و گوشیدن است مانند غزل ، مثنوی ، قطعه ، دوبیتی، رباعی و ترانه که بر اساس سنت شعرهای ما وجه بیانگری دارند. صنعت و آرایهی توشیح و عکس اما در شعر قدمایی وجه دیداری دارند. شعر شنیداری نیاز مبرم به دیدار متن ندارد و آرایههایش توسط گوش قابلیت احراز دارد.
دهم تیر۱۴۰۰
#علی_رضا_پنجه_ای
گویه:
حقیقت من و حقیقت تو اگر به حقیقت ما نرسد همان حقیقت من و حقیقت تو و حقیقت در پستو باقی خواهد ماند. چالش و مفاهمه بهشت اندیشهاست.
#علی_رضا_پنجه_ای
کبوترانی که جلد نبودند
هیچ خاطرهای از کنار ما نمیگذرد
تا تلخ
نماندمان
این همهی زندگی را
که حسرت قهقهه گذاشت
بر دل
آی
اتوبوسی که میگذری بی ما
از جادهها
خاطرات نسلی
که سوخت سوخت را
در سینهکش جادههای مرگ
بهخاطر بسپار
و نگو که
اینجا کجای ناکجاهای بیغولههای جهان بود
زوزه بکش زوزه بکش
زخم کبوترانی که جلد نبودند
کم که کمت نیست
تا این سینه نریزد بهپایت هزار مروارید آهیده
پشت شرم تپهها
جیغ جیغ شقایقها
در کوردید چشمانداز
برای همیشه گم بمان
اگر چه آفتاب خود
بیگواه ِ اینهمه واقعه
تلخ
نمیگذرد
که《حکایت همچنان باقیست》
۳ تیر۱۴۰۰
https://www.instagram.com/p/CQel8lIhdF1/?utm_medium=share_sheet