چاردانه های نو

۱

با آن که تو را ندیده بودی ما   را

من ما نشده شنیده بودی ما  را

این کار نشد هم که ندارد  باشد

چون خار کنار غنچه بودی ما   را

۲

دیریست که از سراب آبش      دادند

چشمان مرا مژده ی خوابش  دادند

روزی که مرا فسرد هجران تو   بود

قلبی که شکست را جوابش   دادند

 

علی رضا پنجه ای در گفت وگو با ایسنا:  به داد حقوق شهروندی باشندگان هنر و ادبیات برسید

شاعر معاصر گیلانی در گفتگو با ایسنا:
به داد حقوق شهروندی باشندگان هنر و ادبیات برسید

سرويس: /فرهنگ و/
کد خبر :35534

1386/5/28
12:24


خبرگزاري دانشجويان ايران - گيلان


 به داد حقوق شهروندی باشندگان هنر و ادبیات برسیدشاعر معاصر گیلانی گفت: شاعرانی که علاقه مند به چاپ بی دردسر کتابهایشان هستند پاستوریزه شعر بسرایند.

علیرضا پنجه ای که به دلیل عدم ایجاد فاصله بین مخاطبان و آثارش با حذف سه شعر از دو مجموعه در دست چاپ خود تن به ممیزی داد، در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خزر نوع ممیزی ها را یک طرفه دانسته و تصریح کرد: در دو مجموعه جدید آثارم هر شعری که با خدا حرف زده ام حذف شده، شاید سیاست گذاران ممیزی معتقدند شاعر باید با اجازه و ادبیات آنها با خالق خود حرف بزند و خلوت شعری با خداوند باید از کانال ایشان مورد تایید واقع شود.

وی افزود: گاهی آدم شک می کند که آقایان با طرز تفکرات منسوخ اینگونه اعمال را از خود بروز می دهند.

پنجه ای ممیزی را ثبت شده در تاریخ ویل دورانت دانست و اظهار داشت: شاعری که دلش گرفته حق ندارد در شعر بگوید « کاش خدا می خندید» شاید چون خداوند ماهیتی فرا زمینی دارد نمی تواند بخندد بنابراین این طرح چنین انگاره ای اساسا نمی تواند صواب باشد و انگار اثبات شی، نفی ما ادا می کند.

این شاعر معاصر تاکید کرد: بزرگ و بزرگانی باید به داد حقوق شهروندی باشندگان هنر و ادبیات برسند، یا قوانینی لحاظ شود که سلایق جای موازین را نگیرد وگرنه این گونه اعمال سلیقه نمی تواند ما را به آسمان نزدیک کند.

پنجه ای که مجموعه اشعار خود با نام «عشق اول» را با 13 سال سکوت و به خاطر حذف چند شعر آن در زمانهای مختلف با تاخیر منتشر کرد از چاپ سوم این کتاب خبر داد و متذکر شد: کتابهای «شب هیچ وقت نمی خوابد» و «پیامبر کوچک» به همراه چاپ سوم «عشق اول» مرداد ماه سال جاری به بازار راه خواهد یافت.

وی گفت: کتاب «شب هیچ وقت نمی خوابد» در حقیقتت نوع ژنریک «عشق اول» و «پیامبر کوچک» شامل اشعار تجربی، کارگاهی، نگاره ای و زبان محور می باشد و این مجموعه در مواردی، چند فرم و قالب جدید را به شعر فارسی پیشنهاد می دهد.


انتهاي پيام

گزارش تصویری از جشن تولدم در خانه ی فرهنگ

                

                  TinyPic image

                 TinyPic image

             TinyPic image

                    TinyPic image

          TinyPic image 

   TinyPic image     

     از راست: فتاح پادیاب( شاعر) - اسماعیل حبیبی ( شاعر ) و خودم

  

 

 

به خبرنگارانِ سرزمینم

 

         TinyPic image

 

خبر:

 

کبوتری رها              در آسمان

جلد شده

به ساحتِ حروف، کلمات

آرمیده در سطر، ستون، صفحه

شماره و تاریخ

 

خبرنگار:

                   کبوتر باز!

 

                                      2-3-86

 

انتقاد پنجه ای از صفحات ادبی روزنامه ها در مصاحبه با ایبنا

 

علي رضا پنجه‌اي، معتقد است كه صدا و سيما، در برنامه‌هاي ادبي خود به معرفي چهره‌هايي نه چندان مطرح پرداخته و همان چهره‌ها را نيز به گونه‌اي نادرست مطرح كرده است و اين مساله نتیجه عدم استفاده صدا و سيما از مشاوران ادبي متخصص است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، پنجه‌اي با تاكيد بر اين كه ماهيت هنر و ادبيات همواره نوعي آزادگي را طلب می‌كند، گفت: اگر گذري بر تاريخ هنر و ادبيات سده‌هاي پيش داشته باشيم، مي‌بينيم كه چهره‌هاي ماندگار، چهره‌هاي آزاده‌اي چون حافظ بودند، نه چهره‌هاي وابسته‌اي چون قاآني، اگر چه چون قاآني ظرافت‌ها و قدرت شعري بالايي هم داشته باشند

وي با انتقاد از عدم توجه صدا و سيما به چهره‌هاي ادبي مستقل، يادآور شد: متاسفانه در رسانه ملي هيچ اثر و نشاني از شاعران خوب شهرستاني و دور از پايتخت نيست

پنجه‌اي با اشاره به اين كه مردم از هنرمند انتظار ندارند حرفي بگويد كه همه مي‌گويند، افزود: صدا و سيما در همين محدوده‌اي كه براي خود تعريف كرده هم، اگر بخواهد مي‌تواند بسيار بهتر، موثرتر و مفيدتر كار كند

وي شرط ايجاد شرايط مناسب در برنامه‌هاي ادبي صدا و سيما را استفاده رسانه ملي از كارشناساني دانست كه بتوانند نقش مفصل را بين رسانه و شاعران مستقل ايفا كنند و اضافه كرد: رسانه ملي نبايد از افراد شعارزاده به عنوان کارشناس ادبی استفاده كند، چون ماهیت ادبیات با شعار مغایر است

پنجه‌اي در ادامه با اشاره به مطبوعات مستقل گفت: متاسفانه در مطبوعات نيز انتظاري كه جامعه روزنامه‌خوان دارند برآورده نمي‌شود. گويي همه دبيران سرويس ادبي از يك دفترچه تلفن با 10 تا 12 شاعر كپي كرده‌اند و همين دفترچه را نیز در اختيار ديگر دبيران سرويس‌هاي ادبي قرار مي‌دهند

وي يكي از بزرگترين آفت‌هاي روزنامه‌هاي سراسري را عدم شناخت خبرنگاران و دبيران سرويس ادبي از شاعران بزرگ شهرستاني دانست

پنجه‌اي خاطرنشان كرد: وقتي به اسامي شاعراني كه در روزنامه‌ها مطرح مي‌شوند بنگريد، متوجه مي‌شويد كه اكثرا افرادي هستند با حاشيه‌اي پررنگ‌تر از اصل. وقتي شاعران شهرستاني اين قضايا را مي‌بينند، از مطبوعات ادبي دوري مي‌كنند

وي نتيجه اين روند را در اين دانست كه توليدات چهره‌هاي «ژورناليستي» و نه چهره‌هاي اصلي ادبيات به دست خوانندگان مي‌رسد و اضافه كرد: خوانندگان نيز به واسطه معرفي روزنامه‌ها به سراغ مجموعه‌هاي شعر اين افراد مي‌روند و چون اين افراد، شاعراني درجازن هستند، خواننده از شعر امروز مايوس مي‌شود

مسوول بخش شعر خانه فرهنگ گيلان كه فعاليت زيادي در دعوت از چهره‌هاي مختلف ادبي و برگزاري سمينارهاي ادبي در شهر رشت دارد، بر اين نكته تاكيد كرد كه گزارش و قرائت غلطي از روند سير ادبيات در دهه 70 توسط روزنامه‌ها و مطبوعات به مردم ارايه شد

وي مسوول ارايه چنين گزارش غلطي را، شاعران نوآمده و عجولي معرفي كرد كه توسط برخي نشريات مطرح شدند و گفت: گويا اين افراد با نشريات عقد اخوت بسته بودند و نشريات هم خود را ملزم مي‌دانستند كه آ‌نها را به عنوان نمايندگان ادبیات در دهه 70 معرفي كنند. بخش عمده‌ای از دلزدگی جامعه کتاب‌خوان امروز از شعر نیز به همین مساله بازمی‌گردد

 

س مثل سبلان، سپیدرود

 

برابر تو باد نیست که بایستد

اندوه را سر بریدم

شانه­هامان

از چلچراغ آرزو خاموش شد

این امید سر بریده و سرکش

ما را تا کدام تخته سیاه می کند

گچ­ها آرزوهای سیاه و سفید را

تا سبلان بردند

سپیدرود

رودارود

پیچید

          تا ارس از یاد نرود

          و صمد

          که به اندازه­ی کلاه پشمی­اش

          نخ­های نرسیده­ی آرزویش را

          قاصدک­ها

          به باد سپردند،

          به سیم­های برق

          خشک شده

          بی­رونق

          مثل مهمانی­های بی­سور و سات

                                     

                                      ۲۹-۸-۸۶ 

                                         رشت

 

گزارش حضور هوشنگ ابتهاج ( ه.ا.سایه) در خانه ی فرهنگ گیلان

 

حدود یک ساعت قبل از تشکیل کارگاه حلقه­ی شاعران 5 شنبه­ها همیشه­ی خانه­ی فرهنگ گیلان تلفن همراه علی­رضا پنجه­ای مسوول گروه شعر فارسی خانه به صدا در آمد و اباذر غلامی یکی از دوستان سایه گفت، سایه امروز به حلقه­ی شما می­پیوندد، او خلاصه­ای از کارنامه­ی خانه را دیده و گفته این برنامه­ها در آلمان و تهران هم با این کیفیت و کمیت برگزار نمی­شود.

                 TinyPic image

 او گفت من برنامه­ی کاری شما را با خود به آلمان می­برم تا دخترم که در این کارهاست از آن استفاده کند.سایه تقریباً با همگی حاضرین عکس یادگاری گرفت و کتاب­های خود را برای­شان امضاء کرد و با صبر و حوصله به پرسش­های علی­رضا پنجه­ای برای چاپ در نشریه­ی گیله­وا – ویژه­ی فرهنگ هنر و ادبیات – درباره­ی شعر معاصر، سنت، مدرنیته و آوانگاردیسم پاسخ گفت.

سایه در بخشی از صحبت­های خود گفت از مزایای بد عمر دراز، دیدن مرگِ دوستان و خاطره هاست. او از فضای موجود در عرصه­ی ادبیات گله کرد. از این که هنرمندان همدیگر را نفی می­کنند.

 

         TinyPic image

  او در ادامه افزود: بین شعر من، کسرایی، شاملو و اخوان فرسنگ­ها فاصله بود اما شعر همه را کپی می­کردیم و در محافل مختلف برای دیگران می­خواندیم و شعر یکدیگر را مطرح می­کردیم و هرگز ادعای گذر از نیما ، شاملو و ... نداشتیم. اما الان این طور نیست. نه در شاعران نه در اهل موسیقی، متأسفانه همدیگر را نفی می­کنند

او پس از خوانش شعر توسط شاعران حلقه گفت: عناصر خوبی در شعرها هست اما به جز یکی – دو مورد در این جا، من در کلِ شعر ایران آن تفاوت و سبکی که باید باشد را نمی­بینم همه انگار دارند مثل هم می­نویسند و بر یک تم.

 

         TinyPic image

  سایه در پایان گفت: گیلان همیشه با اهمیت بوده و این برنامه­های شما  در کمتر جای دنیا و ایران به این خوبی تشکیل می­شود.