شب نیما یوشیج در شبکه 4 با حضور علی رضا پنجه ای

برنامه فرداشب «هزار و یک شب» در شبکه چهار سیما به بزرگداشت نیما یوشیج اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج در 21 آبان 1274 خورشیدی در دهکده یوش از توابع نور در استان مازندران به دنیا آمد و در 13 دیماه 1338 در شمیران شهر در تهران درگذشت.

به مناسبت زادروز این شاعر معاصر ایرانی و پدر شعر نو فارسی، فردا شب در تلویزیون ویژه برنامه‌ای برای او پخش می‌شود؛ برنامه «هزار و یک شب» که از شبکه چهار تلویزیون پخش می‌شود، به بررسی شعر نیما اختصاص دارد.

مهمانان این برنامه زنده تلویزیونی احمدرضا بهرام‌پور عمران و علیرضا پنجه‌ای دو شاعر و پژوهشگر آشنا به قالب شعر نو هستند.
 
در برنامه هزار و یک شب همچنین گزارشی با عنوان «اهمیت نیما بودن» درباره تحولی که نیما در جهان بینی شعر فارسی به وجود آورد و نیز یک گزارش تلویزیونی در ستایش سیروس طاهباز پخش خواهد شد.
 
 
این شاعر معاصر کسی بود که بیش از 20 هزار برگ از دستنوشته‌های نیما یوشیج را گردآوری کرد و در طول 35 سال، با انتشار 23 دفتر، توانست مجموعه کامل شعرهای نیما و آثاری درباره او را منتشر کند.
 
در گزارش اخیر تصاویری از زنده‌یاد سیروس طاهباز پخش می‌شود که می‌گوید دوست دارد او را در خانه نیما یوشیج دفن کنند. او هم یوش و در جوار مزار نیما، در خاک آرام گرفته است.
 
مسئولان برنامه «هزار و یک شب» همچنین تصمیم دارند شراگیم یوشیج فرزند نیما یوشیح را مقیم آمریکا است، پشت خط تلفن بیاورند تا از خاطرات خود با پدرش بگوید.
 
برنامه شب «نیما یوشیج» ساعت 23:15 دقیقه فرداشب 14 آبان از شبکه چهار سیما و به مدت 1.5 ساعت (تا 45 بامداد) پخش می‌شود.
 
این برنامه کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما، مجری آن رشید کاکاوند و تهیه کننده‌اش علیرضا حائری هستند.

علی رضا پنجه ای:چاپ دومین مجموعه شعر محمد امین برزگر" سهراب و سنجاقک ها

 

e7574_Photo00731.jpg

                     محمد امین برزگر

    

        زیر آسمان دی مجموعه شعر اول محمد امین برزگر                

دومین مجموعه شعر محمد امین برزگر به نام سهراب و سنجاقک ها توسط نشر فرهنگ ایلیا در ۱۱۰۰ نسخه آبان ۱۳۹۱ به قیمت ۳۰۰۰ تومان چاپخش شد. این دومین مجموعه شعر شاعر پس از زیر آسمان دی است.

امین برزگر از زمره شاعران نیمایی و شعر منثور فارسی ست که سابقه شعری اش به یش از انقلاب می رسد. نحستین کتاب شاعر در سال ۸۶ توسط نشر فرهنگ ایلیا منتشر شده بود. شعر سهراب و سنجاقک ها به علی رضا پنجه ای دوست بیش از سه دهه ی شاعر  تقدیم شده است. از خصوصیات شعر برزگر احساس ، عاطفه و بهره وری از زبان و آرایه های نهان و بدون افراط و تفریط است. از برزگر در نشریات جوان ، فردوسی ، روزنامه جنگل پیش از انقلاب و ویژه های ادبی نقش قلم، گیله وا، گیلان زمین هنر و ادبیات کادح، دیلمان و...پس از انقلاب شعر و نقد شعرهای قابل توجهی چاپ  شده است. با هم دو  شعر کوتاه شاعر را می خوانیم:


c3421_Photo00721.jpg

مجموعه شعرسهراب و سنجاقک ها"محمد امین برزگر"

شعر ۳

این کمربند

مرا به دو نیم کرده است

مثل خط استوا

شعر۱۱

شعر

 دختران زیادی دارد

من عاشق غزلم

 

گل ستاره کاکتوس

p3145_Photo00601.jpg

 

c8758_Photo00591.jpg

علی رضا پنجه ای:شماره ی 5 و 6 ماه نامه ی ره آورد گیل منتشر شد

شماره ی 5 و 6 ماه نامه ی ره آورد گیل منتشر شد

n16_Photo00711.jpg

شماره ی 5 و 6 ماه نامه ی ره آورد گیل منتشر شد. این شماره به قیمت 3000تومان  منتشر شد. این نشریه با صاحب امتیازی پزشک ادیب دکتر محد علی فائق و سردبیری هوشنگ عباسی منتشر می شود. من دبیری شعر و نقد شعراین مجله را بر عهده دارم. بنابراین کارها و عکس قابل چاپ تان را به نشانی رایانامه ام که در ابتدای ستون صفحه آمده برایم بفرستید یا توسط نظرات پایین نوشته هایم و آیکون خصوصی را تیک بزنید. امید که یاری شما دوستان از همه جای ایران و جهان بتواند باز هم به کمکمان به آید. باری... در این شماره خوانش شعر یدالله رویایی از حسن سهولی ، خلاصه خبر و چکیده سخنرانی مونا نصیبی باطنی در باره ی شعرهای دیداری علی رضا پنجه ای در همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طبابایی، شعر و شاعری از دیدگاه آتشی از محمد علی محسنی فرد و شعرهایی از: کامبیز صدیقی و معرفی سایتش، مجید باریکانی، مهدی رضازاده، رقیه کاویانی، نغمه کرم نژاد، اسدالله عماد ی را همراه مطالبی شامل: داستان و نثد داستان، نمایش ، ویژه نامه اکبر رادی و موسیقی  نقد و بررسی کتاب، شعر و ادبیات گیلکی، مردم شناسی، تاریخ، میراث فرهنگی، سلامت، گزارش ها و رویدادهای فرهنگی، نامه ها و کتاب های  رسیده می خوانید. 

اجمد خداد وست  از دام مرگ رست

احمد با قلب وصله زده هم احمد است

78-72.jpg

احمد خدا دوست شاعر شعر کودک از دام مرگ جست. وقتی پیامک دادم  گفتم احمد! خوابی یا بیدار. حودش یواشکی یا یکی  دیگر نوشت خوابم، با عرض معذرت. بلا فاصله برای مجمدرسول حقدوست دوست مشترک هنرمندمان زنگیدم. گفت وضع قلبش میزان نمی زد  و علی رغم بیش از ۱۲-۱۰ روز بستری هنوز قلبش آماده برای عمل نبود کم حرکتی و مسایل ژنتیک شاید مزید بر علت شده بود تا قلبش بیمار شود. و به همین سبب از قلبش راضی نبودند. ترسیدم و دلم هری ریخت پایین از خدای شعر خواستم سلامتش بدارد .  گفته بود علی بعد از عمل سراغم بیا نمی دانم شاید رسول به او گفته بود که طاقت دیدارش در آن حال و روز را ندارم.  اما زمان خوش سر رسید و اواخر هفته ی پیش دعای همه ی کودکان و نوجوانان این سرزمین و دوست داران  احمد کارگر افتاد و احمد از دام مرگ رست  و عمل باز قلبش  با موفقیت همراه شد قرار است جمعه یا شنبه به بخش منتقل شود. من هم مصمم هستم بروم پیشش و پیام همه ی بچه ها را به او برسانم. در طول مدت بستری اش در سی سی یو با سحر دخترش حرف می زدم و احوالش را می گرفتم. اجمد با قلب وصله زده هم احمد است با همان نگاه و خنده ای که چشمانش را کوچک تر ، اما همیشه نافذ محفوط نگه داشته  است . بخند شاعر ! کودکان سرزمینت منتظر  شنیدن کلام  ساده و صمیمی  شعرت هستند.

بعدالتحریر:ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 آخرین خبر واصله حکایت از آن دارد که احمد خدادوست صبح سه شنبه ۹ آبان ۹۱ از بیمارستان راهی خانه شد تا دوره ی نقاهت را با بیش از ۲۰ روز بستری در بیمارستان در منزل سپری کند. با آرزوی سلامت روزافزون برای این شاعر گرامی و صمیمی.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

این هم یکی از شعرهای کودکانه اش که پیش از عمل نوشته بود توی دفترش در بیمارستان:

خونه گلدونه

گلدونی زیبا

گل هایش هستن

  مامان و بابا


مثل غنچه ایم

من و خواهرم

گاهی من از او

بوسه می گیرم


از بس شیرینه

خواهرم نی نی

  می دهد لپش

بوی شیرینی

5988_77_45.jpg 

قسمتی از میزگرد روزنامه آرمان پیرامون  رواج افسانه ساده‌نویسی در دهه 70/هادی حسینی‌نژاد ـ علی حسن‌زا


رواج افسانه ساده‌نویسی در دهه 70
هادی حسینی‌نژاد ـ علی حسن‌زاده / بخش دوم

پیرو مباحثی که در بخش نخست این میزگرد مطرح شد، در بخش دوم؛ همچنان به چیستی و چگونگی به وقوع پیوستن اتفاقی تحت عنوان «ساده‌نویسی در شعر» پرداخته شده است. همچنین در این بخش؛ عواملِ نمود یا نهان شدگی در تقابل با جریان شعر دهه 70و جریان شعر در دهه‌ 80، مورد توجه قرار گرفته است. پیش از آغاز؛ لازم به ذکر است که اولا؛ مباحثی که در هریک از میزگردهای روزنامه آرمان مطرح می‌شوند، به مثابه حکمی‌قطعی و مطلقا درست در حیطه‌های مورد بحث نیستند! ثانیا؛ خاطرنشان می‌شود که روزنامه آرمان؛ در ادامه روند برگزاری میزگردهای خود در بخش ادبیات، از تمامی‌شاعران و منتقدانی که در متون ِ حاضر؛ غایب‌اند ولی از آنان نام برده می‌شود، دعوت به عمل خواهد آورد تا بلامانع؛ اظهارات خود را داشته باشند. طبیعی‌ است که تجمیع دوستان در یک نشست ِ واحد؛ مقدور نبوده و نیست.

حسن‌زاده: من فکر می‌کنم ساده‌نویسی در شعر را نمی‌‌توان یک ژانر نامید، چراکه هیچ‌یک از مروجان و مدافعان آن مانند شمس لنگرودی، حافظ موسوی، شهاب مقربین، گروس عبدالملکیان، آرش نصرت الله و علیرضا عباسی هرگز نتوانسته‌اند آن را تئوریزه کنند. بنابراین، ایجاد تقابل دوتایی ساده‌نویسی- پیچیده‌نویسی عملاً ناممکن است، چون در تقابل‌های دوتایی است که یک تئوری یا نظریه تولید می‌شود. تاکنون هیچ‌یک از مروجان و مدافعان ساده‌نویسی در شعر، هیچ نظریه‌ علمی، قاطع و جامعی درباره‌ آن ارائه نداده‌اند؛ بلکه آنان درصدد برآمده‌اند تا به هر نوع ممکن؛ از این وضعیت برای عملی ساختن برنامه‌های غیرعلمی‌خود؛ که هم به ضرر مخاطبان و هم به ضرر تولیدکننده آثار ادبی است، بهره‌برداری حداکثری کنند. از این‌رو، بحث نظری و تئوریک در باب ساده‌نویسی در شعر بی‌فایده است و راه به جایی نمی‌برد و به همین دلیل است که فکر می‌کنم خاستگاه ساده‌نویسی در شعر؛ جای دیگری است چراکه به عقیده‌ من در دهه 70، بنا بر هزار و یک دلیل گفته و ناگفته؛ عموم تریبون‌ها در اختیار شاعران آوانگارد قرار گرفته بود؛ اما در دهه مذکور، شعرهای شاعرانی مانند شمس لنگرودی، حافظ موسوی و شهاب مقربین اصلاً موضوعیت نداشت چراکه هیچ‌یک از شاعران مذکور با شعری که از آن به عنوان شعر دهه 70نام برده می‌شود، همخوانی و همدلی نداشتند. بنابراین هیچ گاه شاعران مذکور در شعر دهه 70جایگاه نیافتند و از این‌رو شاعران مذکور در دهه 80با پیش‌کشیدن مسئله‌‌ ساده‌نویسی در شعر، ادعاهای گزاف مانند بحران مخاطب؛ یکسره به نفی و طرد دستاوردهای شاعران آوانگارد پرداختند و سپس نوآمدگانی مانند گروس عبدالملکیان، آرش نصرت‌الله و علیرضا عباسی در راستای تحقق اهداف شاعران ساده‌نویس از هیچ کوششی فروگذار نکردند و بدین‌ترتیب به انکار و تخطئه شاعران آوانگارد پرداختند که در نهایت به کمک برخی از ناشران فعال در حوزه ادبیات و شعر معاصر و همچنین برخی از مطبوعات، به تعبیر دوست شاعر و منتقدم جناب آقای مهرداد فلاح؛ افسانه ساده‌نویسی را در میان شاعران رواج دادند. به همین دلیل است که فی‌المثل سال‌هاست از شاعری مثل مهرداد فلاح کتابی منتشر نشده است و جالب این است که وقتی من به انجام مصاحبه با فلان شاعر، درباره شعر در دهه 70می‌پردازم، آن شاعر در طول مصاحبه می‌کوشد که نام مهرداد فلاح را از گردونه شعر در دهه 70حذف کند تا بدین طریق آثار و آرای مهرداد فلاح که از ارکان شعر در دهه 70است را نادیده بگیرد. من بنا بر هزار و یک دلیل گفته و ناگفته، معتقدم که مهرداد فلاح بدون شک شاعرتر از شمس لنگرودی است. به نظر من این مسئله درباره شاعران آوانگاردی مانند محمد آزرم، ابوالفضل پاشا و علی قنبری و پیشکسوتانی مثل علی رضا پنجه‌ای و شاعران نئوآوانگاردی مانند ناصر پیرزاد، پژک صفری، علی الفتی و سعید آرمات و نوآمدگان خلاق و جسوری چون امیرحسین حنایی و شاعران مدرنی مثل مجید باریکانی، خالق گرجی و حسین نوروزی و شاعر نئومدرنی مانند فریاد شیری و منتقد بی‌نظیر و آوانگاردی مثل فرهاد اکبرزاده نیز صدق می‌کند. چراکه شاعران مذکور به شاعران ساده‌‌نویس نانی قرض نداده‌اند.

بقیه را اینجا: خوانید: لینک روزنامه آرمان 3 آبان 91/ ص 9